Posted by marlyk On June - 18 - 2020

Μαθητικό   <<επιχειρείν>>

Αν το ζήτημα για τη δική μας γενιά ήταν απλώς να βρούμε μια δουλειά, οι νέοι σήμερα θα πρέπει να <<εφεύρουν>> μια δουλειά. Σίγουρα οι πιο τυχεροί θα βρουν την πρώτη τους δουλειά, αλλά ακόμη κι αυτοί θα πρέπει να δημιουργούν καινοτομίες, να επανεφευρίσκουν και να αναδιοργανώνουν αυτήν τη δουλειά, αν θέλουν να προοδεύσουν στο πεδίο που διάλεξαν. Πιστεύω, πως οι νέοι έχουν τις ικανότητες να το πετύχουν, αρκεί να τους βοηθήσουμε να τις ανακαλύψουν αρχικά, ώστε να τις καλλιεργήσουν και να τις αξιοποιήσουν στη συνέχεια. Και όχι μόνο για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, η οποία αδιαμφισβήτητα είναι πολύ σημαντική για τη ζωή του κάθε ανθρώπου. Αλλά και για να μπορούν να διαχειρίζονται την καθημερινότητά τους και γενικά τη ζωή τους προς όφελος δικό τους και των γύρω τους.

Βασικός στόχος της εκπαίδευσης σήμερα, δεν θα έπρεπε να είναι πως θα καταστήσει ένα παιδί <<έτοιμο>>, για το πανεπιστήμιο ή τουλάχιστον όχι μόνον αυτό, αλλά <<έτοιμο για καινοτομία>>, έτοιμο να προσθέσει αξία σε οτιδήποτε μαθαίνει και σε οτιδήποτε κάνει

Η ικανότητα για καινοτομία, η ικανότητα να λύνεις δημιουργικά τα προβλήματα ή να φέρνεις στο φως νέες δυνατότητες και οι δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η αναλυτική και συνθετική ικανότητα, η επικοινωνία, η συνεργασία, η αλληλεπίδραση, σήμερα ίσως είναι πολύ πιο σημαντικές από την ακαδημαϊκή γνώση.

Δηλαδή, σήμερα, ίσως δεν έχει και τόση σημασία, πόσα πτυχία έχεις κρεμασμένα στον τοίχο του σπιτιού σου και πόσες γνώσεις έχεις, αλλά τι μπορείς να κάνεις μ’ αυτά που γνωρίζεις. Πώς μπορείς να αξιοποιήσεις τις γνώσεις που έχεις αποκτήσει.

Ως προς αυτήν την κατεύθυνση <κινείται> το project με θέμα την επιχειρηματικότητα. Εδώ, θα αναρωτηθεί κάποιος, μπορεί ένα project να καταφέρει όλα αυτά, για να είμαστε και λίγο ρεαλιστές. Όχι, αλλά μπορεί να δημιουργήσει μια <γέφυρα> ανάμεσα στη θεωρία και στην πράξη ή τουλάχιστον απλά να < φωτίσει > τον δρόμο που οδηγεί στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων, γνώσεων, αξιών, πολύτιμων εμπειριών.

Αν ρωτήσετε τους περισσότερους ανθρώπους να σας περιγράψουν την εικόνα που έχουν για την επιχειρηματικότητα, μπορεί να χρησιμοποιήσουν λέξεις ή φράσεις, όπως < μικρές επιχειρήσεις>, < καινοτομία>, <κάποιος που δουλεύει για τον εαυτό του>, ή <κάποιος πλούσιος και διάσημος ιδιοκτήτης μιας μεγάλης εταιρείας> . Για κάποιους ο επιχειρηματίας είναι ένας επαναστάτης με ελεύθερο πνεύμα που ακολουθεί το δικό του δρόμο στον κόσμο των επιχειρήσεων. Όμως επιχειρηματικότητα είναι πολλά περισσότερα πράγματα.

- Είναι η τέχνη του να βλέπεις αυτά που οι άλλοι δε βλέπουν και να κάνεις αυτά που οι άλλοι δεν έκαναν ποτέ…

- Είναι η ικανότητα να μαθαίνεις από τις αποτυχίες σου και να συνεχίζεις καλύτερος και σοφότερος.

- Είναι η αρετή του ευ αγωνίζεσθαι και όχι η επιτυχία, γιατί αυτός είναι ο στόχος. Επιχειρηματικότητα είναι η πορεία προς το στόχο. Είναι ο αγώνας… Και σε κάθε αγώνα πρέπει να υπάρχουν ίσες ευκαιρίες….Κάτι που σήμερα δεν συμβαίνει.

- Είναι η ικανότητα να επινοείς νέες καλές πρακτικές που ποτέ δε διδάχθηκες.

- Είναι η ικανότητα να δημιουργείς αγορά εκεί που δεν υπάρχει, κι όχι να εκμεταλλεύεται απλά μια αγορά.

- Είναι αυτό που έχει φτάσει τον άνθρωπο να δαμάζει τις τέχνες, τα μαθηματικά, την επιστήμη, τις ασθένειες….

- Είναι αυτό που απελευθερώνει τους δημιουργικούς από τη μιζέρια και εξυψώνει τους υπόλοιπους από την κατήφεια.

-  Είναι όπως ο χορός, δε διδάσκεται θεωρητικά, αλλά πρακτικά, μέσα από τα λάθη και τις αποτυχίες μας.

- Είναι σκληρή δουλειά, τόλμη, αρετή και φαντασία.

Πέρα και πάνω απ’ όλα όμως η επιχειρηματικότητα είναι μία συμπεριφορά, ένας τρόπος σκέψης και κυρίως δράσης, που μπορεί οποιοσδήποτε να ακολουθήσει,  αρκεί να μάθει, να καταλάβει και να αποδεχθεί τους όρους και τις βασικές της έννοιες.

Τα χρόνια της εφηβείας είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν τον εαυτό τους και προβληματίζονται, για το επαγγελματικό τους μέλλον. Η ενασχόλησή τους με την επιχειρηματικότητα και η δημιουργία μαθητικής επιχείρησης μπορεί να τα  βοηθήσει:

- Να αποκτήσουν αυτογνωσία, αυτοπεποίθηση και <<εργασιακή>> εμπειρία.

- Να ανακαλύψουν και να αναπτύξουν τα ταλέντα τους.

- Να εντοπίσουν τα δυνατά τους σημεία αλλά και τις αδυναμίες τους.

- Να επιλέξουν το επάγγελμα που θέλουν και τους ταιριάζει.

- Να καταλάβουν πως δημιουργούνται και πως αξιοποιούνται τα χρήματα.

- Να μάθουν πως να συνεργάζονται με <συναδέλφους> , <συνεργάτες>, <συνεταίρους>.

- Να μάθουν να κάνουν παρουσιάσεις.

- Να κατακτήσουν απαραίτητες κοινωνικές και επαγγελματικές δεξιότητες  όπως:

- Επικοινωνιακές δεξιότητες( συνεργασία, ομαδικότητα, πειθώ κ.α)

-Ικανότητα διαπραγμάτευσης και διαχείρισης συγκρούσεων

- Προσαρμοστικότητα κι ευελιξία

- Συναισθηματική νοημοσύνη

- Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων

- Δημιουργικότητα

- Ικανότητα σωστής οργάνωσης και διαχείρισης του χρόνου.

- Ηγετικές ικανότητες

- Κριτική σκέψη

- Να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες, που αντιλαμβάνονται την αξία των ηθικών και πρακτικών κανόνων της αγοράς και της ζωής.

Επιπλέον το γεγονός ότι κερδίζουν χρήματα προωθώντας στην αγορά προϊόντα ή υπηρεσίες που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν μόνα τους δίνει στα παιδιά ενθουσιασμό, χαρά κι ενέργεια με αποτέλεσμα να γίνονται καλύτεροι και πιο ώριμοι μαθητές.

Φέτος στο σχολείο μας δεν λειτουργούσε κυλικείο έτσι, αφού μάθαμε κάποιους όρους και έννοιες σχετικά με την επιχειρηματικότητα μέσα από έρευνα και διάφορες βιωματικές ασκήσεις, σχεδιάσαμε και δημιουργήσαμε  ένα κυλικείο με σνακ υγιεινής διατροφής, προσαρμοσμένο στις διατροφικές ανάγκες, αλλά και στις γευστικές προτιμήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών. Παράλληλα αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε, ως πρώτες ύλες, προϊόντα, εμπόρων και παραγωγών της περιοχής, τους οποίους και καλέσαμε να μας υποστηρίξουν ως χορηγοί- προμηθευτές (σε γαλακτοκομικά προϊόντα,  μέλι, αυγά, κρέας, αρτοποιήματα, κ.α.), αναδεικνύοντας έτσι τα τοπικά προϊόντα και την τοπική αγορά.

Τέλος θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά, για τη βοήθεια και την υποστήριξή τους:

- Το Γυμνάσιο και το Λύκειο Ασσήρου, που μας παραχώρησαν το χώρο του κυλικείου, μέσα στο σχολείο.

 

- Τους τοπικούς εμπόρους και παραγωγούς, που μας προμήθευαν με τα προϊόντα τους. Συγκεκριμένα:

-  Τα γαλακτοκομικά προϊόντα “ΚΩΤΕΛΗ”

-  Το Εxpress market της κυρίας Τσιομπάνη Άννας

-  Το Κρεοπωλείο “Ο ΧΡΗΣΤΟΣ”

-  Την αρτοποιΐα Μπαχτσεβάνου

-  Την αρτοποιΐα Ξυλούπολης

-  Το μέλι του κυρίου Ροφαλίκου Γεωργίου

-  Το ελληνικό μέλι <<οικ Beeka>>

 

 

 

Όλγα Αλεξανδρίδου

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής

 

 

 

Comments are closed.